top of page
Zoeken

De plug-in hybride

We kiezen onze wagen voorzichtig en doordacht. We hechten belang aan het financiële, ecologische en praktische bij een wagen. Voor een bedrijfswagen is dit niet anders. Deze 3 en meer -ook het oog wil wat- parameters worden op de weegschaal gelegd, één of meer wegen door. De zwaarste bepaalt meestal onze keuze.

Een plug-in hybridewagen (PHEV) is de meest milieuvriendelijke keuze met verbrandingsmotor. Een PHEV verbruikt minder brandstof dankzij de elektromotor. Moderne PHEV's hebben een lagere CO2 uitstoot dan die diesel-/benzinevariant met als voorwaarde dat je accu is opgeladen. Een plug-inhybridevariant weegt zwaarder dan de diesel- of benzinevariant. Als gevolg verbruik je opmerkelijk meer brandstof indien je accu niet is opgeladen. Vanaf 1 januari 2021 is de jaarlijkse wegenbelasting voor een PHEV niet meer vrijgesteld. Echter blijft deze beperkt door de lage CO2 uitstoot. Een PHEV is niets nieuw, denk aan de befaamde Toyota Prius. In 1997 bracht Toyota de eerste hybridewagen met oog op massaproductie op de markt. Sterker nog, in 2010 bracht Toyota reeds een plug-in hybride versie van de Prius op de markt. Echter, zoals eerder vermeld is een opgeladen accu noodzakelijk om jezelf werkelijk milieuvriendelijker te verplaatsen. Door de jaren heen is er veel vooruitgang op de hybridemarkt geboekt. Tot zover zelfs dat sommige PHEV's korte afstanden op de accu kunnen rijden.


Een PHEV biedt het voordeel van een elektrische wagen (milieuvriendelijk, zuinig en perfect voor kortere afstanden) én het voordeel van een verbrandingsmotor (benzine of diesel). Kortom, een PHEV is een mooie oplossing voor zij die zich milieuvriendelijker willen verplaatsen. Het is een praktische tussenstap voor zij die het milieu in acht nemen.

19 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page