Zoeken

Bedrijfswagens in 2021

2020 bracht vele veranderingen in autofiscaliteit.

Zo is de aftrekbaarheid van de elektrische wagen van 120% naar 100% gedaald, 40% aftrekbaarheid voor wagens met een uitstoot hoger dan 200g/km CO2 en een bijkomende regeling voor plug-in hybrides. We kregen een voorproefje van de overstap van NEDC naar WLTP normen (CO2 berekeningsformule voor autofabrikanten) en bijhorende solidariteitsbijdrage (lees: CO2-bijdrage). In 2021 is slechts de referentie CO2 verlaagd voor zowel diesel en benzine, CNG, LPG wagens.


De emissies van voertuigen werden berekend op basis van NEDC (New European Driving Cycle). Sinds januari 2017 moeten autofabrikanten hun emissies ook berekenen op basis van de nieuwe norm: de WLTP (Worldwide harmonized Light vehicle Testing Procedure).

De WLTP norm is strenger, houdt rekening met meer parameters. Als gevolg ligt de bekomen emissie dichter bij de realiteit. Een stuk hoger dus. Deze CO2 uitstoten zijn te vinden op je gelijkvormigheidsattest. Meer info vind je hier.













Vandaag de dag is de CO2 uitstoot één van de belangrijkste factoren als we het financiële plaatje van bedrijfswagens bekijken. Dit wordt nogmaals bevestigd door de gedaalde CO2 referentie waarde voor het berekenen van het VAA (Voordeel Alle Aard) in 2021.

De VAA wordt als volgt berekend: cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2 uitstoot - referentie CO2) x 0,1)) % x 6/7]


Een daling van de referentie CO2 uitstoot kan dus een hoger VAA als gevolg hebben.




22 keer bekeken