2020 bracht vele veranderingen in autofiscaliteit.
Zo is de aftrekbaarheid van de elektrische wagen van 120% naar 100% gedaald, 40% aftrekbaarheid voor wagens met een uitstoot hoger dan 200g/km CO2 en een bijkomende regeling voor plug-in hybrides. We kregen een voorproefje van de overstap van NEDC naar WLTP normen (CO2 berekeningsformule voor autofabrikanten) en bijhorende solidariteitsbijdrage (lees: CO2-bijdrage).
De eerste elektrische wagen aantrekkelijk maken. Dat was het doel van de 120% aftrekbaarheid. Echter was het te verwachten dat dit niet eeuwig ging duren. Om de overstap naar volledig elektrische wagens te verzachten (leren opladen) kwam de hybridewagen op de markt. Echter waren deze niet altijd zo ecologisch als geadverteerd.
Hiervoor kwam men met de extra regeling voor (valse) hybridewagens. Een hybridewagen met een uitstoot hoger dan 50g/km CO2 of een batterijcapaciteit kleiner dan 0,5kWh/100 kg wordt fiscaal minder aantrekkelijk. Dit door de CO2 uitstoot van een overeenstemmend model te nemen of de CO2 uitstoot te vermenigvuldigen met 2,5. Echter geldt dit niet voor hybridewagens ingeschreven voor 1 januari 2018.
De emissies van voertuigen werden berekend op basis van NEDC (New European Driving Cycle). Sinds januari 2017 moeten autofabrikanten hun emissies ook berekenen op basis van de nieuwe norm: de WLTP (Worldwide harmonized Light vehicle Testing Procedure).
De WLTP norm is strenger, houdt rekening met meer parameters. Als gevolg ligt de bekomen emissie dichter bij de realiteit. Een stuk hoger dus. Deze CO2 uitstoten zijn te vinden op je gelijkvormigheidsattest.
De CO2 uitstoot is de belangrijkste factor inzake autofiscaliteit. De overgang heeft dus een grote impact op onze voertuigkeuze.
We zitten (momenteel) tot 31/12/2022 in een overgangsfase. We hebben het nu over: - NEDC 1.0: de klassieke CO2 - WLTP: de nieuwe (hoge) CO2 - NEDC 2.0: CO2 bekomen door een Europees vastgelegde formule toe te passen op WLTP.
NEDC 2.0 is tot leven gebracht om de overgang van NEDC naar WLTP te verlichten. Deze CO2 ligt dus lager dan WLTP.
Comments