top of page
Zoeken

Rijden op waterstof


Het welzijn van onze planeet is steeds meer de basis van innovatie -en terecht-. Dit zien we ook in de evolutie van het soort wagens op de markt.


In het verleden gaan we van de vervuilende diesel naar de minder vervuilende benzine naar de van roetfilter voorziene diesel enzovoort. Teneinde komen we aan de (plug-in)hybride en de oplaadbare elektrische wagen. Maar misschien rijden we in de nabije toekomst wel allemaal (elektrisch) op waterstof?


De waterstofauto is reeds op de markt! Zo hebben we bv.: Honda Clarity Fuel Cell, Toyota Mirai en Hyundai ix35 Fuel Cell. De waterstofauto neemt het grootste nadeel van de (oplaadbare) elektrische wagen weg: het opladen. Je rijdt net als een andere wagen naar het tankstation en vult je wagen met brandstof. Enkel is het in dit geval waterstof (wat ook goedkoper is). De waterstof zit in een brandstofcel (vandaar "Fuel Cell"). Met buitenlucht (O) zet deze de waterstof (H2) om naar water (H2O) en wordt zo elektriciteit gegenereerd voor de elektromotor die op zijn beurt de auto doet rijden. Als gevolg stoot je geen CO2 maar water uit.


Fantastisch toch? Helaas gaat het verhaal verder dan de uitstoot van je wagen. De productie van waterstof gebeurt vandaag de dag grotendeels op twee manieren: chemisch vanuit fossiele brandstof en door elektrolyse van water. Echter, het overgrote aandeel op de markt is de waterstof die uit de fossiele brandstof wordt gehaald. Beide productieprocessen verbruiken veel energie. Indien deze energie wordt vervangen door groene energie kan de waterstofauto een grote rol spelen in onze voetafdruk.


Wat vaak over het hoofd wordt gezien is dat hetzelfde geldt voor de batterijen en de productie daarvan. Toch zou een oplaadbare auto een kleinere voetafdruk achterlaten op de gehele levenstermijn. Het voordeel van de waterstofauto is dat die batterij niet (altijd) meer hoeft!


Kortom, een waterstofauto is een fantastisch concept met erg veel potentieel. Het beschikt over alle voordelen zowel ecologisch als praktisch en financieel. Wij geloven er sterk in dat de waterstofauto een groot deel van het marktaanbod kan zijn in de toekomst. Wat denk jij?


19 weergaven0 opmerkingen

Yorumlar


bottom of page